برای اطلاع سریعتر از برنامه ها در شبکه های اجتماعی ما عضو شوید..

✅نامه تشکل های دانشجویی استان یزد خطاب به دکتر مهران فاطمی

بسمه‌تعالی
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنونَ

جناب آقای مهران فاطمی،
سلام‌علیکم
🔷ضمن عرض تحیات، انتصاب جناب‌عالی به سمت استانداری دارالعباده و دارالعلم یزد را گرامی داشته و از درگاه خداوند منان آرزوی سعادت و سیادت و استواری گام‌هایتان درراه تعالی و قرب به خداوند و خدمتگزاری مردم عزیز استان یزد را مسألت داریم. تشکل‌های دانشجویی استان یزد ضمن ابراز امیدواری، ذکر چند نکته را من‌باب وظیفه بر خود واجب می‌داند.

🔷بررسی شاخص‌های اقتصادی استان نشان می‌دهد که درامد سرانه استان یزد در طول نه سال گذشته تقریباً ثابت بوده و این بدان معنی است که عملکرد اقتصادی بدون رشد اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی سالم مبتنی بر تولید، تنها درامد ثابت موجود را از طبقات پایین درآمدی به ثروتمندان منتقل کرده است و ضریب جینی استان به‌طور متناوب از سال ۱۳۹۴ افزایش‌یافته که می‌توان آن را نشان‌دهنده افزایش فاصله طبقاتی و بحران توزیع درآمد در استان دانست.

🔷بی‌توجهی به آمایش سرزمین باعث شده میان انتظارات از جایگاه استان در صنعت کشور با پتانسیل‌های زیرساختی و جغرافیایی استان هماهنگی وجود نداشته باشد. لذا با توجه به جایگاه خاص استان یزد در رقابت منطقه‌ای و استراتژیک (از حیث صنایع فلزات اساسی و صنایع معدنی غیرفلزی) کاملاً مشخص است استان نقش حیاتی در تأمین کالاهای آب بر، انرژی بر و آلاینده به عهده دارد و همچنین توزیع نامتوازن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پایه‌ریزی اقتصاد استان به سمت صنعت‌های کم تنوع و آسیب‌پذیر که سنخیتی با مزیت‌های استان ندارد پیش از پیش نگاه ویژه سیاست‌گذاران کشور در سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی استان را می‌طلبد.

🔷حاشیه‌نشینی و مهاجرپذیر بودن استان و همچنین مواجهه خرده‌فرهنگ‌ها خصوصاً در مناطق حاشیه‌ای که به دلیل توزیع نامتوازن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به وجود آمده است زمینه بروز آسیب‌های فرهنگی اجتماعی را فراهم کرده است که توجه هرچه بیشتر هم در افق‌های سرمایه‌گذاری استان هم در برخورد و نحوه مقابله با خرده‌فرهنگ‌های شکل‌گرفته و مقوله‌ی حاشیه‌نشینی و مهاجرپذیر بودن استان را می‌طلبد.

🔷بیکاری در استان در چند سال اخیر به‌خوبی لمس می‌شود طبق آمارهای مربوط به طرح آمارگیری نیروی کار در سال‌های اخیر نرخ بیکاری از ابعاد جنسیت، تحصیلات و تقسیمات استانی یزد دارای عدم توازن شدید است که نشان می‌دهد استان با پدیده چند سطحی بیکاری مواجهه است که سیاست‌گذاری برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان یزد با پیچیدگی و دشواری‌های زیاد همراه هست که نیاز به اقدام سریع و انقلابی دارد.

🔷متأسفانه روند افزایشی سن ازدواج و طلاق در این سال‌ها در بین جوانان استان فراگیر شده است لذا درخور توجه است که مسئولین استانی در جهت اعمال سیاست‌های مرتبط برای برنامه‌ریزی اقتصادی معیشتی و همچنین ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری قشر تحصیل‌کرده در استان و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی این پدیده گام‌های مؤثر و جدی بردارند.

🔷با توجه به مزیت‌های استان مانند آموزش‌وپرورش، گردشگری، خدمات درمانی، حمل‌ونقل و… و عدم توجه خاص به این موارد تاکنون توجه بیش‌ازپیش مسئولین استانی را می‌طلبد.
🔷استان یزد به لحاظ ذاتی قاطعیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی درزمینه اماکن تاریخی، باستانی و طبیعی دارد که اوج تجلی آن ثبت بافت تاریخی شهر یزد به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو؛ اگرچه بیش از دو سال از این ثبت جهانی می‌گذرد دولت در جهت توسعه ملزومات گردشگری و فرهنگی شهر جهانی یزد گام‌های مؤثری برنداشته است.

🔷تغییر اقلیم در مقیاس جهانی در حال اتفاق است و استان یزد هم در معرض اثرات این پدیده است و پیش‌بینی می‌شود که در افق میان‌مدت، بهبود چشمگیری نداشته و روند کاهش بارش و افزایش دما ادامه خواهد داشت بنابراین لازم به اتخاذ تمهیداتی در جهت کاهش و سازگاری با این پدیده صورت گیرد.

🔷طی سال‌های گذشته استفاده نامناسب از فناوری‌های جدید استحصال آب و عدم اعمال حکمرانی مطلوب آب باعث افت کمی و کیفی منابع آب استان شده است. بخش کشاورزی به‌عنوان بیشترین حجم مصرف آب و بخش صنعت و معدن دومین مصرف‌کننده استان و نخستین آلوده‌کننده منبع آب می‌باشند. با تداوم مصرف حجم بالای آب در بخش‌های ذکرشده همگام با تغییرات اقلیمی و تداوم خشک‌سالی زیست‌بوم و همچنین نداشتن برنامه مدیریتی مناسب در تصفیه آب‌های شهری و با ادامه روند کند اصلاحی و ساختار کم‌سرعت فعلی، استان را با چالش‌های مهمی روبرو کرده است.

🔷استان یزد رتبه پنجم رشد شهرنشینی در کشور را به خود اختصاص داده است. مدنیت روستاهای استان با آغاز فعالیت‌های کشاورزی شکل‌گرفته بود اما، به دلیل تغییر زیست‌بوم و محدودیت منابع آب‌وخاک و توسعه صنعتی استان باعث رشد ۸۵ درصدی شهرنشینی در سال ۱۳۹۵ شد. این روند افزایشی شهرنشینی در استان توجه هرچه بیشتر مسئولین را به اقتصاد روستاها و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین مدیریت بهینه منابع آب‌وخاک برای کشاورزان می‌طلبد.
🔷مشکلات مواصلاتی و جاده‌ای (جاده‌های روستایی و برون‌شهری) و وجود ۱۸۱ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان یزد توجه بیش‌ازپیش مسئولین استان را برای کاهش خطرات احتمالی برای شهروندان عزیزمان می‌طلبد.
🔷آنچه بیان شد فقط پاره‌ای از مسائل اساسی استان است؛ تشکل‌های دانشجویی استان یزد صمیمانه از شما دعوت می‌نماید تا با حضور در جمع دانشجویان، مسائل ذکرشده و سایر مسائل اساسی استان به گفتگو گذاشته شود و پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌های تخصصی دانشجویان پرانگیزه و دغدغه‌مند استان را فراروی خود ببینید و بشنوید.

تشکل های امضا کننده:

۱٫ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد
۲٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد
۳٫ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یزد
۴٫ انجمن اسلامی نسل نو دانشگاه علوم پزشکی یزد
‌۵٫ عدالت‌خواه دانشگاه فرهنگیان یزد
۶٫ تشکل فاطمه الزهرا دانشگاه علوم پزشکی یزد
۷٫ هیئت فاطمیون دانشگاه یزد
۸٫ بسیج دانشجویی دانشگاه یزد
۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد
۱۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد
۱۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد
۱۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد

◉✿بسیج دانشجویی دانشگاه یزد ✿◉

👇🏻⇘⇘⇘ به ما بپیوندید ⇙⇙⇙👇🏻

🆔 @asle_sabet

🆔 instagram.com/asn_yazduni

ارسال دیدگاه